4e kwartaal

Inleiding

In deze tabel geven we een totaalbeeld van de veranderingen per risicogroep. De laatste kolom geeft het structurele beeld weer.

bedragen x € 1 miljoen

omschrijving

2023

2024

2025

2026

2027

structureel

saldo begroting na het derde kwartaal

-57,2

-20,3

-7,3

-26,5

-0,5

-0,1

tussentijds raadsbesluit besteding POK middelen

0,0

-1,5

-1,2

-0,3

-0,3

0,0

tussentijds raadsbesluit enquete Floriade

0,0

-0,5

0,0

0,0

0,0

0,0

tussentijds raadsbesluit takendiscussie

0,0

2,6

1,6

-1,2

-0,2

-0,2

saldo begroting begin vierde kwartaal 2023

-57,2

-19,6

-6,9

-28,0

-1,0

-0,3

sociaal domein

2,6

-0,9

-0,4

-0,4

-0,4

-0,4

belasting

0,2

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

gemeentefonds

-4,9

-5,8

-6,3

-5,5

-5,7

-5,7

prijsstijgingen

-0,1

-0,3

-1,8

-1,8

-1,8

-1,8

projecten

2,3

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

woningbouw/markt

0,0

0,0

-1,3

-2,6

-3,9

-3,9

bedrijfsvoering

-0,2

-11,9

-5,1

-0,4

0,0

-0,3

projectvertraging

12,2

-8,8

-0,2

0,0

0,0

0,0

rente

1,0

1,3

0,1

1,0

1,2

2,4

overig

-3,0

-0,1

0,0

-0,5

-0,5

-0,2

neutrale bijstellingen

0,0

0,2

-0,1

-0,1

0,0

0,0

saldo na onvermijdelijke bijstellingen

-47,1

-45,9

-21,9

-38,2

-12,1

-10,2

We verwachten in 2023 een tekort van € 47 miljoen.

Het vorige kwartaal gingen we nog uit van een tekort van € 53,8 miljoen. Dat betekent dus dat het boekjaar 2023 naar verwachting € 5 miljoen minder negatief is. Dit komt vooral door projectvertraging. Dit zijn projecten die gepland waren in 2023 maar die nu doorschuiven naar latere jaren.

De verwachting voor de jaren 2024 t/m 2027 zijn verslechterd.

We noemen hier de vier belangrijkste oorzaken:

  • tegenvallende woningproductie leidt tot minder inkomsten uit het gemeentefonds en OZB en lagere kosten beheer en onderhoud van circa € 4 miljoen structureel.
  • het kost ongeveer € 18 miljoen meer dan verwacht om onze ICT op orde te krijgen;
  • de aanbesteding van het groenonderhoud is € 4 miljoen duurder dan geraamd.
  • we krijgen structureel ruim € 5 miljoen minder uit het gemeentefonds.

We verwachten nu vanaf 2028 een structureel begrotingstekort van ruim € 10 miljoen

Ook in de jaren 2024 t/m 2027 lopen de tekorten op. In deze raming gaan we er vanuit dat alle openstaande bezuinigingen, zoals die in de bezuinigingsmonitor staan, worden ingevuld. Voor het sociaal domein gaat het om een taakstelling van ruim € 17 miljoen. Daarnaast zijn er vanuit de takendiscussie ook maatregelen die nog in concreet beleid moeten worden omgezet.

Kansen:
In de raming houden we geen rekening met extra geld van het Rijk

De VNG lobbyt nu bij de onderhandelaars van de nieuwe coalitie om het ravijn te repareren. Verder pleit de VNG voor het schrappen van de opschaalkorting en ruimere compensatie voor de kostenstijging bij de jeugdzorg en WMO. Als het nieuwe Kabinet de gemeenten met extra geld tegemoet komt, zou dat tot een meevaller voor ons kunnen leiden. Maar dat is nog te onzeker om in deze kwartaalrapportage van uit te gaan.

In de raming hebben we geen rekening gehouden met winst uit grondverkopen na 2023

Dit is conform de motie die hierover door u is aangenomen. De winst van het grondbedrijf voor de komende jaren is onzeker, helemaal doordat de grondverkoop nu tegenvalt. Eventuele winstafdracht in de komende jaren kan wel leiden tot een verbetering van de stand van de buffer, maar dat verwerken we vanwege de onzekerheid nog niet in de begroting.

Wel hebben we in de derde kwartaalrapportage de winstafdracht over 2023 geraamd. Ook hebben we daarbij het effect van het in exploitatie nemen van grond Twentsekant (Nobelhorst fase 5) meegenomen. We verwachten dat hierdoor in 2024 ongeveer € 20 miljoen vrijvalt ten gunste van de buffer. In het voorjaar van 2024 weten we meer over de werkelijke winstafdracht 2023.

Risico’s:
In de raming houden we ook geen rekening met extra bezuinigingen van het Rijk

Een commissie van het Ministerie van Financiën heeft een rapportage uitgebracht over de financiële positie van het Rijk. De commissie adviseert het nieuwe Kabinet om € 17 miljard aan bezuinigingen door te voeren om de financiële positie van het rijk op orde te houden. De commissie heeft ook een 'Nota beïnvloedbare ruimte' voor het Rijk gemaakt. In deze nota staan tal van suggesties hoe het Rijk zou kunnen bezuinigen. Uiteraard staan daarbij ook suggesties om bij de lagere overheden bezuinigingen door te voeren. Dit is  nog onzeker. We houden daarom geen rekening met extra bezuinigingen vanuit de Rijksoverheid.

We gaan er vanuit dat al onze openstaande bezuinigingen conform planning worden ingevuld

Zoals in de bezuinigingsmonitor is aangegeven moeten we structureel vanaf 2027 nog ruim € 21 miljoen aan bezuinigen invullen (exclusief eigen bijdrage jeugdhulp). In de voorliggende jaren moeten we ook hoge bedragen besparen. De toezichthouder telt deze besparingen bij ons begrotingstekort op. De toezichthouder wil eerst zien dat de maatregelen met concrete maatregelen worden ingevuld en dat die maatregelen ook worden ingevoerd.
Wij gaan er vanuit dat de bezuinigingen conform plan worden ingevuld.

Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36