Bezuinigingsmonitor
Bij de Programmabegroting 2020 en Programmabegroting 2021 zijn er bezuinigingen doorgevoerd. In de Programmabegroting 2023 is daar de ombuiging takendiscussie bijgekomen.
Per bezuiniging/ombuiging is hier de voortgang aangegeven. Bij de behandeling van de programmabegroting 2023 heeft de raad de motie RG-273 'Naar een betere bezuinigingsmonitor' aangenomen. De motie vraagt het college om in de vierde kwartaalrapportage de monitor te voorzien van het antwoord op 2 vragen:
- hoe wordt de bezuiniging gerealiseerd?
- welke eventuele obstakels zijn er in de uitvoering van de bezuiniging?
We geven in deze kwartaalrapportage een update. Hierbij kennen we de volgende statusse n:
op schema | |
vertraagd | |
niet ingevuld | |
bedragen x € 1.000
status Q3 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp | |||||
Jeugdhulp: hervorming jeugdhulp | 6.500 | 9.000 | |||
Jeugdhulp: invoeren eigen bijdragen | 6.100 | 6.100 | 6.100 | ||
Jeugdhulp: korte termijn maatregelen | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Jeugdhulp: transformatie jeugdhulp met verblijf | 2.000 | 3.000 | 4.000 | ||
Overige bezuinigingen | |||||
Evenementen | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Ombuiging takendiscussie | 5.004 | 10.614 | 10.602 | ||
Poppodium De Meester | 250 | 250 | 250 | ||
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf | 100 | 100 | 100 | ||
ingevulde bezuinigingen | |||||
Beheer en onderhoud | |||||
Wmo ondersteuningsarrangementen | |||||
totaal | 2.100 | 15.554 | 28.664 | 32.152 |
Jeugdhulp: hervorming jeugdhulp
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Het gebruik van de jeugdhulp moet omgebogen worden met de gemeentelijke maatregelen die ondersteund worden vanuit de landelijke hervormingsagenda. Deze maatregelen zullen pas op de lange termijn effect hebben. We hebben korte termijn maatregelen in beeld gebracht waarmee de taakstelling van € 1 miljoen in 2024 en € 2 miljoen vanaf 2025 moet worden ingevuld. De bezuiniging hervorming jeugdhulp gaat hierdoor pas lopen vanaf 2026. Dit is ook het jaar waarin er maatregelen en besparingen vanuit het Rijk moeten komen vanuit de hevormingsagenda jeugdhulp. Welke concrete maatregelen hierop precies worden genomen is nog niet duidelijk. De bezuiniging staat daarom op rood.
Binnen die teams moeten we vanaf 2025 uitvoering geven aan vormen van begeleiding, toegang en regie. Anders dan nu is dat er ook regie wordt gevoerd over verwijzingen vanuit medisch specialisten. De gebiedsgerichte jeugdteams zijn ook een eerste stap van een grotere beweging naar wijkteams 0-100.
Binnen elke Almere wijk zijn POH'ers jeugd actief om de instroom van de JGGZ te verminderen.
Met de nieuwe contracten komt er ook een nieuw kader en een nieuwe werkwijze voor de jeugdhulp. Voor de jeugdhulp met verblijf is dit al vastgelegd in de regiovisie en de aanbestedingsdocumenten. Voor de jeugdhulp zonder verblijf zijn we hiermee bezig. We willen hierbij bijvoorbeeld inzetten op het inkaderen van de jeugdhulp. Bijvoorbeeld aan de hand van het waardemodel. Ook willen we effectieve zorgvormen toevoegen die nu nog in het gecontracteerde aanbod ontbreken. Te denken valt een aan nieuw perceel voor intensief ambulante interventies. Vooruitlopend op de inkoop heeft Almere interventies ingekocht om opschaling naar regionaal ingekochte zorg te voorkomen. Een besparing op de kosten is nu nog niet te zien.
Er zijn veel maatregelen uit de hervormingsagenda die aansluiten op onze eigen maatregelen. Te denken valt aan het verkorten van residentiële zorg, het meer gebruik maken van de praktijkondersteuner huisarts en het normaliseren van normale problemen. Landelijk zal het Rijk echter ook maatregelen moeten nemen om de bezuiniging te kunnen invullen. Het gaat daarbij vooral om het verkleinen van de reikwijdte van de jeugdwet, regionalisering van zorg, en standaardisatie van de uitvoering. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Er zijn diverse risico’s en ontwikkelingen die invulling van de bezuiniging onzeker maken
Deze risico's spelen door elkaar heen, zijn moeilijk meetbaar en zijn niet 1 op 1 te plotten op de 8 maatregelen. |
---|
Jeugdhulp: invoeren eigen bijdragen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Het invoeren van eigen bijdrage voor de jeugdhulp is de belangrijkste maatregel voor de extra bezuiniging van € 500 miljoen die het kabinet in het regeerakkoord heeft opgenomen. Voor Almere gaat het om € 6,1 miljoen. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog een besluit nemen over het invoeren van eigen bijdragen. Hiervoor moet de Jeugdwet worden aangepast. Hier is veel weerstand tegen, zowel maatschappelijk, bij gemeenten als in de eerste en tweede kamer. Toch wil het kabinet de bezuiniging doorzetten. Wij gaan er daarom vanuit dat het Rijk, of via het invoeren van een eigen bijdrage of met extra budget, de bezuinigingen invult. De verantwoordelijkheid ligt dus in eerste instantie bij het Rijk. Omdat er nog geen concrete maatregelen zijn genomen staat de bezuiniging op Oranje. |
---|
Jeugdhulp: korte termijn maatregelen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Er worden korte termijn maatregelen op de jeugdhulp doorgevoerd om de bezuiniging die in 2024 en 2025 open staan te kunnen invullen. Het gaat om een structureel bedrag van € 2 miljoen. De korte termijn maatregelen moeten passen in de lange termijn koers die we samen met verwijzers en aanbieders nastreven. Zoals het helpen van gezinnen op alle leefgebieden waar zij hulp nodig hebben, en beter en vaker inbedden van steun en begeleiding in de leefomgeving van gezinnen en jeugdigen, waaronder het informele netwerk.
De (gespecialiseerde) jeugd GGz is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Die groei moet worden teruggedrongen door in overleg met aanbieders maar taakstellend individuele behandeling te vervangen door groepsgewijze behandeling en steungroepen voor jongeren met dezelfde problematiek. We streven de naar om de bezuiniging in 2 stappen van € 0,5 miljoen (2024 en 2025) in te vullen
In overleg met jeugdhulpaanbieders maar taakstellend gaan we de meest lichte begeleidings- en opvoedingsvragen ombuigen naar collectief aanbod met hulp van het informele netwerk. Ook ouderschapsbemiddeling gaan we terugbrengen de zorgverzekering aangevuld met Wmo/maatschappelijk werk. We streven de naar om de bezuiniging in 2 stappen van € 0,5 miljoen (2024 en 2025) in te vullen
Het komt voor dat leveranciers niet leveren wat contractueel is afgesproken. Het kan bijvoorbeeld gaan om inzet van minder uren per kind, of grotere groepen dan is afgesproken. We gaan hierover met de leveranciers in gesprek. Indien nodig passen we de tarieven aan, als er minder zorg wordt geleverd dan afgesproken.
Er wordt veel niet gecontracteerde zorg ingezet door gebrek aan capaciteit bij gecontracteerde aanbieders, doordat noodzakelijke gespecialiseerde zorg niet is gecontracteerd. Maar er zijn ook nieuwe partijen die met innovatief aanbod in korte tijd veel zorg leveren. Dit laatste moet worden teruggedrongen door andere tariefafspraken met niet gecontracteerde aanbieders en duidelijk richtlijnen voor verwijzers over de inzet van niet gecontracteerd. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Het stelsel van de jeugdhulp is complex en er zijn in veel gevallen verschillende belangen tussen aanbieder en opdrachtgever (gemeente). Hierdoor is het nodig:
Dit moet leiden tot besparingen en kwaliteitsverbetering maar vraagt ook om voldoende tijd en capaciteit om dit goed met aanbieders af te stemmen. Daarbij is het ook van belang dat we in deze gesprekken informatie verzamelen over eventuele problemen die aanbieders ervaren bij de zorglevering zodat we hierop gericht maatregelen kunnen treffen. We zullen hiervoor extra personeel moeten aantrekken om deze gesprekken te voeren en de informatievoorziening op orde te krijgen en te houden. We zullen hiervoor gefaseerd personeel aannemen dat zich bewezen moet gaan terugverdienen via de eerder genoemde maatregelen. De extra personeelskosten schatten wij in op € 0,5 miljoen. |
---|
Jeugdhulp: transformatie jeugdhulp met verblijf
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De nieuwe aanbesteding jeugdhulp met verblijf bevat meerdere maatregelen ten behoeve van de transformatie, zoals de inzet van RET 2.0, team AnderS, thuis op maat en de consultatiefunctie bij de jGGZ. Dit moet op termijn leiden tot een verminderde inzet van verblijfsproducten en meer inzet van zorg in de thuissituatie van de jeugdige. Het uitgangspunt is dat hierdoor ook de uitgaven voor verblijf de komende jaren zullen dalen bij een gelijkblijvende vraag. De effecten van deze maatregelen zijn op dit moment nog onvoldoende te kwantificeren, daarom staat de bezuiniging op rood. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
|
---|
Evenementen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bedoeling is om meer inkomsten via evenementen binnen te halen, onder andere door het verhuur van evenemententerreinen en tariefsverhoging van leges van met name grote commerciële evenementen. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Oorspronkelijk zou de taakstelling al vanaf 2021 gerealiseerd moeten zijn. Omdat we tijdens de coronapandemie en de herstelperiode daarna nog geen prijsstijgingen wilden doorvoeren is de bezuiniging tot en met 2023 teruggedraaid. In deze Programmabegroting 2024 zitten ook geen voorstellen tot tariefsverhoging in 2024. De reden hiervoor is dat momenteel de kosten voor het organiseren van evenementen dusdanig hoog zijn dat er al evenementen afgelast zijn. Ook ontvangen we signalen dat er, onder andere door de toenemende veiligheidseisen (die ook hoge kosten met zich meebrengen), nog meer annuleringen zouden volgen. We vinden het daarom niet wenselijk om als gemeente de kosten verder te verhogen voor organisatoren. Dat zou een verkeerd signaal afgeven. Vanaf 2025 willen we de taakstelling alsnog doorvoeren. Dit geeft ons de kans om te onderzoeken hoe we de prijsverhogingen kunnen doorvoeren en organisatoren meer mogelijkheden bieden waardoor een kostenstijging reëel is. Daarbij kunnen we dan ook rekening houden met het in 2024 vast te stellen nieuwe strategisch evenementenbeleid. In dat beleid wordt antwoord op de vraag gegeven wat voor evenementenstad we willen zijn. |
---|
Poppodium De Meester
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bezuiniging op welzijn is voor € 250.000 ingevuld door de bijdrage aan poppodium De Meester niet meer uit welzijnsbudgetten te betalen. In 2023 en 2024 betalen we De Meester uit extra geld vanuit coronasteunpakket voor cultuur. Hiermee is de financiering van De Meester tot en met 2024 geregeld. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
In juli 2023 is een rapport opgeleverd dat verschillende scenario’s schetst voor een toekomstig poppodium dat aansluit bij de Culturele Strategie voor Almere in de toekomst. Het betreft een plan voor de ontwikkeling van de Almeerse popcultuur in brede zin, waarbij het poppodium idealiter naast de concertprogrammering voorziet in talentontwikkeling van makers, studioruimte biedt en een (veilige) ontmoetingsplek is voor jongeren vanaf 14 jaar. |
---|
Alternatieve wijze van invullen van de bezuiniging
Het op de huidige plek met de huidige subsidie behouden van De Meester betekent dat er een budget van € 250.000 door de raad beschikbaar zou moeten worden gesteld. |
---|
Ombuiging takendiscussie
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De uitvoeringskracht van de gemeentelijke organisatie is al enige jaren onderwerp van discussie. |
---|
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Deze bezuiniging willen wij realiseren op het moment dat het nieuwe contract voor uitvoering van het parkeerbeheer wordt afgesloten. We willen daarbij de dienstverlening aan de klant versoberen om een goedkoper contract af te kunnen sluiten. Hierbij willen wij bijvoorbeeld de bemenste openingstijden terugbrengen. Dit betekent dat mensen voor de slagboom worden doorgeschakeld naar een centrale meldkamer elders in het land buiten deze tijden. |
---|
Beheer en onderhoud
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Deze bezuiniging moest oorspronkelijk worden ingevuld door nieuwe gebieden zo in te richten dat het beheer goedkoper wordt. Het idee was dat elke keer als we een nieuwe wijk opleveren, we dan een stukje van de bezuiniging zouden realiseren. Dat bleek niet mogelijk, het Strategisch Assetmanagementplan (SAMP) laat zien dat hier juist meer geld voor nodig is. Dat is nu verwerkt in de Programmabegroting 2024. De bezuiniging komt daarmee te vervallen. |
---|
Wmo ondersteuningsarrangementen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bezuiniging is ingevuld doordat na het ingaan van de nieuwe contracten alle cliënten worden geherindiceerd. Binnen de individuele begeleiding en dagbesteding zien we een veel grotere uitstroom uit ondersteuning dan verwacht. Dit is toegelicht in het hoofdstuk sociaal domein van deze kwartaalrapportage. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Het is mogelijk dat cliënten die nu geen zorg meer ontvangen op termijn wel weer zorg nodig hebben. Dit houden we in de gaten door nabelrondes te doen en dit te monitoren. Verder zijn we in gesprek met de aanbieders om te kijken of de tarieven van zorgproducten nog moeten worden verhoogd. Hiervoor hebben we geld gereserveerd. Dit is verder toegelicht in de kwartaalrapportage in het hoofdstuk sociaal domein. |
---|