Bezuinigingsmonitor
Bij de Programmabegroting 2020 en Programmabegroting 2021 zijn er bezuinigingen doorgevoerd. In de Programmabegroting 2023 is daar de ombuiging takendiscussie bijgekomen.
Per bezuiniging/ombuiging is hier de voortgang aangegeven. Bij de behandeling van de programmabegroting 2023 heeft de raad de motie RG-273 'Naar een betere bezuinigingsmonitor' aangenomen. De motie vraagt het college om in de vierde kwartaalrapportage de monitor te voorzien van het antwoord op 2 vragen:
- hoe wordt de bezuiniging gerealiseerd?
- welke eventuele obstakels zijn er in de uitvoering van de bezuiniging?
We geven in deze kwartaalrapportage een update.
Hierbij kennen we de volgende statussen:
op schema | |
vertraagd | |
niet ingevuld | |
Hieronder geven we een korte toelichting bij iedere bezuiniging. Bezuinigingen die voor het tweede kwartaal achter elkaar op 'groen' staan of concreet zijn ingevuld nemen we niet meer op in de monitor.
bedragen x € 1.000
status Q1 | status Q2 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
begroting 2020 | ||||||||
Evenementen | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
Beheer en onderhoud | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | |||
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf | 40 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
begroting 2021 | ||||||||
Jeugdhulp: invoeren eigen bijdragen | 6.100 | 6.100 | 6.100 | |||||
Jeugdhulp: hervorming jeugdhulp | 1.000 | 2.000 | 8.500 | 11.000 | ||||
Wmo ondersteuningsarrangementen | 1.210 | 1.910 | 1.910 | 1.910 | 1.910 | |||
geamendeerd bij RV welzijnskader | ||||||||
Poppodium De Meester | 250 | 250 | 250 | |||||
begroting 2023 | ||||||||
Ombuiging takendiscussie | 5.004 | 10.614 | 10.602 | |||||
tweede kwartaalrapportage 2023 | ||||||||
Jeugdhulp: transformatie jeugdhulp met verblijf | 300 | 1.300 | 2.300 | 3.300 | 4.300 | |||
Evenementen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bedoeling is om meer inkomsten via evenementen binnen te halen, onder andere door het verhuur van evenemententerreinen en tariefsverhoging van leges van met name grote commerciele evenementen |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Oorspronkelijk was er ook al een taakstelling in 2021 en 2022. Omdat we tijdens corona geen prijsstijgingen wilden doorvoeren is voor deze jaren de bezuiniging teruggedraaid. Ook dit jaar wordt de taakstelling niet behaald. Daarom is er in deze kwartaalrapportage ook een knelpunt opgenomen onder de risicogroep overig. |
---|
Beheer en onderhoud
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Deze bezuiniging moest oorspronkelijk worden ingevuld door nieuwe gebieden zo in te richten dat het beheer goedkoper wordt. Het idee was dat elke keer als we een nieuwe wijk opleveren, we dan een stukje van de bezuiniging zouden realiseren. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Uit het Strategisch assetmanagement plan, dat begin 2022 aan de raad is aangeboden, blijkt dat het beheer van nieuwe wijken gemiddeld juist duurder is. De bezuiniging kan daarom niet op deze manier worden ingevuld. |
---|
Alternatieve wijze van invullen van de bezuiniging
In het coalitieakkoord is aangegeven dat er extra geld beschikbaar komt voor beheer en onderhoud. Ook gaan we meer geld beschikbaar stellen voor de kostengroei door de groei van de stad (autonome groei). Hiervoor zijn twee uitwerkingsopdrachten opgenomen in deze begroting. Deze uitwerkingsopdrachten moeten de oplossing bieden voor deze bezuiniging. |
---|
Versoberen meldkamer parkeerbedrijf
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Deze bezuiniging willen wij realiseren op het moment dat het nieuwe contract voor uitvoering van het parkeerbeheer wordt afgesloten. We willen daarbij de dienstverlening aan de klant versoberen om een goedkoper contract af te kunnen sluiten. Hierbij willen wij bijvoorbeeld de bemenste openingstijden terugbrengen. Dit betekent dat mensen voor de slagboom worden doorgeschakeld naar een centrale meldkamer elders in het land buiten deze tijden. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Het betreft hier een niche markt. Wij wilden in augustus 2023 de aanbesteding doen. Echter hebben marktpartijen aangegeven dat de planning van de aanbesteding per augustus 2023 moeilijk haalbaar is. Als wij dan toch de aanbesteding in augustus 2023 doen bestaat de kan dat er (te) weinig inschrijvende partijen zullen zijn. De aanbesteding is voor nu 7 maanden uitgesteld. Om de concurrentie optimaal te benutten hebben wij besloten tot uitstel. Het financiële effect van deze vertraging kan voor 2023 nog opgevangen worden binnen de reguliere begroting van parkeren. Na de aanbesteding zal moeten blijken of de bezuiniging uiteindelijk wordt gerealiseerd. |
---|
Jeugdhulp: invoeren eigen bijdragen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Het invoeren van eigen bijdrage voor de jeugdhulp is de belangrijkste maatregel voor de extra bezuiniging van € 500 miljoen die het kabinet in het regeerakkoord heeft opgenomen. Voor Almere gaat het om € 6,1 miljoen. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog een besluit nemen over het invoeren van eigen bijdragen. Hiervoor moet de Jeugdwet worden aangepast. Hier is veel weerstand tegen, zowel maatschappelijk, als bij gemeenten als in de eerste en tweede kamer. Toch wil het kabinet de bezuiniging doorzetten. Wij gaan er daarom vanuit dat het Rijk, of via het invoeren van een eigen bijdrage of met extra budget, de bezuinigingen invult. De verantwoordelijkheid ligt dus in eerste instantie bij het Rijk. Omdat er nog geen concrete maatregelen zijn genomen staat de bezuiniging op Oranje. |
---|
Jeugdhulp: hervorming jeugdhulp
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Het gebruik van de jeugdhulp moet omgebogen worden met de gemeentelijke maatregelen die ondersteund worden vanuit de landelijke hervormingsagenda. Met de monitoring van deze maatregelen worstelen we. Hieronder geven we een actualisatie van de acht lopende maatregelen:
Er wordt een contractmanager toegevoegd aan niet gecontracteerde zorg
Er wordt gewerkt aan gebiedsgerichte gezinsteams. Binnen die teams geven we uitvoering aan vormen van begeleiding, toegang en regie. Anders dan nu is dat er ook regie wordt gevoerd over verwijzingen vanuit medisch specialisten.
De gebiedsgerichte jeugdteams zijn een eerste stap van een grotere beweging naar wijkteams 0-100.
Er is veel geïnvesteerd in het samenwerken tussen de verschillende partners in het voorveld.
Er wordt toegewerkt naar een betere onderbouwing van de effectiviteit van het aanbod.
Er is met onze vijf grootste aanbieders gewerkt aan een ontwikkelagenda om tot efficiëntie te komen.
Voor de inkoop lokaal is een perceel opgenomen intensief ambulante interventies.
We zijn gestart met de pilot toekomstscenario kind en gezinsbescherming Omdat we de effecten niet per maatregel kunnen monitoren, kunnen alleen kwalitatief aangeven wat we doen. De bezuiniging staat daarom op rood. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Er zijn diverse risico’s en ontwikkelingen die invulling van de bezuiniging onzeker maken
Deze risico's spelen door elkaar heen, zijn moeilijk meetbaar en zijn niet 1 op 1 te plotten op de 8 maatregelen. |
---|
Wmo ondersteuningsarrangementen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Vanaf 2023 zijn de nieuwe contracten met zorgaanbieders ingegaan voor individuele begeleiding, dagbesteding en huishoudelijke ondersteuning. We werken niet meer met arrangementen maar met producten die volgens uren/dagdelen worden beschikt. Ook hebben we de werkwijze aangepast en het aantal aanbieders teruggebracht. We hebben nu 13 aanbieders voor individuele begeleiding en dagbesteding en 6 voor huishoudelijke ondersteuning. Dit zijn aanbieders die qua visie, ervaring en kennis het beste bij ons passen en waarmee we de veranderingen vorm kunnen geven. Doordat er geen arrangementen meer zijn maar individuele zorgproducten gaan we onze klanten herindiceren. Hierbij gaan we kijken welke zorg het meest passend is voor de klant. Hierbij kijken we ook naar effectiviteit en efficiëntie van de zorg. Hierdoor moet de zorg betaalbaar blijven. Naar verwachting zullen er circa 5.000 herindicaties plaatsvinden. Uitgangspunt voor de nieuwe werkwijze is dat de zorg terecht komt bij de inwoners die deze het meest nodig hebben. Bezuinigen of het behalen van een financiële taakstelling is niet het doel. Intentie is het bieden van passende zorg. We verwachten wel dat de nieuwe werkwijze zal leiden tot een kostenbesparing. Welke maatregelen zijn er nodig?
Om goede indicaties af te kunnen geven zorgen we voor de volgende randvoorwaarden.
Ook nemen we nog een aantal maatregelen om beter te kunnen sturen op het zorggebruik!
Voortgang 2e kwartaal 2023: |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Hoe gaan we de effecten monitoren?
Voortgang 2e kwartaal 2023: |
---|
Poppodium De Meester
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bezuiniging op welzijn is voor € 250.000 ingevuld door de bijdrage aan poppodium De Meester niet meer uit welzijnsbudgetten te betalen. In 2023 en 2024 betalen we De Meester uit extra geld vanuit coronasteunpakket voor cultuur. Hiermee is de financiering van De Meester tot en met 2024 geregeld. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
In 2023 wordt een plan ontwikkeld voor een poppodium dat aansluit bij de Culturele Strategie voor Almere in de toekomst. In dit plan worden verschillende scenario’s geschetst voor popcultuur in Almere, aansluitend bij talentontwikkeling en jongerencultuur. Deze scenario’s worden opgeleverd in mei 2023. Het is op dit moment nog onzeker hoe popcultuur vanaf 2025 vorm kan krijgen in Almere. |
---|
Ombuiging takendiscussie
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We zijn nog niet klaar met de takendiscussie. |
---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Het pakket is nog niet klaar voor besluitvorming Daarom stellen we voor dat we de bezuiniging in 2024 van € 3 miljoen incidenteel invullen ten laste van de buffer Dit geeft ons de tijd om nog een slag te maken. Zo komen we tot een pakket van voorstellen die beter aan de opdracht voldoet. Belangrijk om hierbij te melden is dat we verwachten dat de keuzes die we volgend jaar moeten maken effect zullen hebben op onze stad, inwoners en bedrijven. Daarnaast krijgen we vanaf 2025 € 1 miljoen van het Rijk als compensatie voor de gestegen kosten van Wmo door invoering van het abonnementstarief in 2019. We verlagen de taakstelling vanaf 2025 met dit bedrag. |
---|
Jeugdhulp: transformatie jeugdhulp met verblijf
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De nieuwe aanbesteding jeugdhulp met verblijf bevat meerdere maatregelen ten behoeve van de transformatie, zoals de inzet van RET 2.0, team AnderS, thuis op maat en de consultatiefunctie bij de jGGZ. Dit moet op termijn leiden tot een verminderde inzet van verblijfsproducten en meer inzet van zorg in de thuissituatie van de jeugdige. Het uitgangspunt is dat hierdoor ook de uitgaven voor verblijf de komende jaren zullen dalen bij een gelijkblijvende vraag. De effecten van deze maatregelen zijn op dit moment nog onvoldoende te kwantificeren, daarom staat de bezuiniging op rood. De verwachting is dat in de loop van 2023 de eerste financiële resultaten zichtbaar worden omdat een aantal van de maatregelen al wordt ingezet. Ook wordt er momenteel door de Aankoopcentrale een beheersplan uitgewerkt met maatregelen gericht op het financieel beheersbaar houden van de uitgaven voor jeugdhulp met verblijf. Hier komen we bij de derde kwartaalrapportage op terug. |
---|