Actualisatie Fonds Verstedelijking Almere
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
onttrekking reserve FVA | -18.830 | 6.541 | 5.336 | 1.841 | ||
reserve IOR | 3.189 | -2.762 | -250 | |||
uitgaven | 15.641 | -3.779 | -5.086 | -1.841 | ||
totaal |
De budgetten van het Fonds Verstedelijking Almere zijn aangepast op basis van de actuele stand van zaken en voortgang van de projecten.
Actualisatie kostenverhaal Oosterwold
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 1.087 | -2.693 | 3 | -346 | ||
storting voorziening Ooosterwold | -1.087 | 2.693 | -3 | 346 | ||
totaal |
We hebben de meerjarenraming voor het kostenverhaal Oosterwold geactualiseerd op basis van de laatste stand. Via het kostenverhaal betalen initiatiefnemers de ontwikkelkosten van Oosterwold. De ontvangen bijdragen worden gestort in de voorziening. Uit deze voorziening betalen we vervolgens de kosten. Voor het perspectief is dit neutraal.
Actualisatie Wet Inburgering
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 2.696 | 2.705 | 1.919 | 2.090 | ||
uitgaven | -2.696 | -2.705 | -1.919 | -2.090 | ||
totaal |
Als gevolg van de gewijzigde huisvestingstaakstelling statushouders hebben wij de ramingen voor de Wet Inburgering aangepast.
Tegenover de hogere kosten staan ook extra rijksinkomsten.
Verder hebben wij ten behoeve de sturing en verantwoordingen de ramingen voor de trajectkosten verdeeld over de verschillende leer- en werkroutes.
Afvalstoffenheffing
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | -207 | -357 | -478 | -502 | 479 | 1.449 |
uitgaven | 207 | 357 | 478 | 502 | -479 | -1.449 |
totaal |
We passen de begroting aan op de bijstelling van het aantal objecten.
Bommenregeling
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 2.453 | |||||
uitgaven | -2.453 | |||||
totaal |
Via de zogeheten ‘bommenregeling’ kunnen gemeenten een bijdrage aanvragen bij het Rijk voor 68% van de gemaakte explosievenopsporingskosten. Op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde kosten in 2022 (RV-23068) hebben wij een bijdrage van € 2,45 miljoen aangevraagd en gekregen. We dachten dat deze kosten en opbrengsten in de grondexploitaties terecht zouden komen. Omdat de bijdrage is uitgekeerd via het gemeentefonds mogen wij deze bijdrage niet in de grondexploitaties verwerken. Via deze wijziging verwerken we dit in de algemene dienst. Voor het perspectief en het resultaat grondbedrijf is dit neutraal.
Brede spuk
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | -44 | -44 | -44 | -78 | -1.046 | -1.046 |
uitgaven | 44 | 44 | 44 | 78 | 1.046 | 1.046 |
totaal |
Met ingang van 2023 is de zogenaamde brede spuk van start gegaan. De looptijd is t/m 2026. Of er daarna een vervolgregeling komt is niet bekend.
Door middel van een specifieke uitkering (SPUK) wordt geld geoormerkt beschikbaar gesteld, om in te zetten voor preventie en gezondheidsbevordering. Deze brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om diverse afspraken uit te kunnen voeren. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord.
De brede regeling combinatiefunctionarssen (BRC) is onderdeel geworden van de brede spuk.
Aan dit onderdeel zit een gemeentelijke taakstelling verbonden: de BRC gelden zijn 40% van de totale gemeentelijke uitgaven voor de BRC. De overige 60% van de middelen moeten worden gedekt uit de algemene middelen en uit co-financierings inkomsten bij interne of externe partners.
Opmerking voor de takendiscussie: aan het ministerie van VWS is toegezegd dat de gemeente voornemens is de vereiste afspraken zoals gesteld aan de brede SPUK na te gaan komen.
Wij passen de begroting voor de looptijd van de brede SPUK regeling neutraal aan op basis van de inkomsten van het Rijk voor de brede SPUK; onderdeel BRC.
Crisisnoodopvang
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
bijdrage Rijk | -986 | |||||
uitgaven | 986 | |||||
totaal |
Als gevolg van de problematiek bij het COA in Ter Apel vangen gemeenten tijdelijk asielzoekers op. In Almere worden deze mensen opgevangen in de brandweerkazerne op de Markerkant. De kosten die de gemeente maakt voor de opvang worden volledig vergoed door het COA. Het COA heeft per 1 mei de volledige exploitatie overgenomen. Hierdoor hebben wij circa € 1 miljoen minder kosten, maar ook minder inkomsten vanuit het COA.
ESF: op weg naar Werk
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 524 | |||||
uitgaven | -524 | |||||
totaal |
Vanuit het REACT-EU programma is € 524.300 aan middelen ontvangen, welke via de gemeente Almere aan meerdere scholen zal worden uitbetaald.
Hotel accommodatie regeling (HAR)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
bijdrage Rijk | -872 | |||||
uitgaven | 872 | |||||
totaal |
Het Rijk betaald de opvang van statushouders in hotels voor maximaal 6 maanden. Dit is een tijdelijke oplossing voor de stagnerende uitstroom bij het AZC. Per statushouder ontvangen wij hiervoor een vaste vergoeding. De regeling loopt tot 1 juli 2023.
Voor de statushouders die in 2022 zijn ingestroomd hebben we het budget al ontvangen en begroot. Deze groep bestond begin 2023 uit 58 personen. Wij verwachten dat deze uiterlijk per 1 augustus allemaal zijn uitgestoomd naar reguliere huisvesting
Ook hielden we in de begroting rekening met een instroom van 87 statushouders in 2023. De begrote instroom stellen wij bij naar 31. Hierdoor zijn de kosten en Rijksvergoeding € 0,87 miljoen lager.
Introductie doneerringen (RG-317/2022)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
budget doneerringen | -48 | |||||
initiatievenbudget gemeenteraad | 48 | |||||
totaal |
De motie RG-317/2022 is aagenomen. Deze motie draagt op doneerringen bij de prullenbakken in de centrumgebieden in Almere te plaatsen. De kosten hiervoor worden betaald uit het initiatievenbudget van de gemeenteraad.
Nieuwe cao
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
479 | 482 | 483 | 482 | 481 | 481 | |
stelpost accres | -479 | -482 | -483 | -482 | -481 | -481 |
totaal |
Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we de normbedragen van de nieuwe cao ingeschat. De definitieve normbedragen zijn inmiddels bekend en wijken iets af van onze inschatting. Met dit journaal passen we dit aan.
Participatiebudget 2023
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
a. hogere uitgaven ondersteuning klanten | -166 | |||||
b. hogere uitgaven beschut werken | -54 | |||||
c. hogere uitgaven BC BUIG | -55 | |||||
d. Europese subsidie (ESF) | 275 | |||||
totaal |
We verwachten hogere kosten op onze re-integratie activiteiten. Deze hogere kosten kunnen we betalen uit Europese subsidie:
a. € 0,16 miljoen hogere kosten voor taxivervoer voor klanten die werken bij werkgevers die slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Hiervoor gaan we op kort termijn beleid ontwikkelen en wij zoeken nog naar maatregelen om deze kosten voor de toekomst terug te dringen.
b. het aantal mensen onder beschut werk stijgt. De kosten zijn daarom ook € 0,05 miljoen hoger
c. we hebben € 0,05 miljoen hogere licentiekosten voor de Tulp-applicatie
d. Wij krijgen Europese subsidie vanuit ESF-REACT. Wij halen een groot deel van de subsidie binnen door verantwoording van re-integratie uitgaven die al uit de begroting zijn gedekt. Hierdoor kunnen we extra projecten uitvoeren. Een aantal projecten is niet uitgevoerd. De inkomsten uit de Europese subsidie vallen hierdoor vrij.
Rioolheffing
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | -56 | -128 | -166 | -172 | -177 | -172 |
uitgaven | 56 | 128 | 166 | 172 | 177 | 172 |
totaal |
We passen de begroting aan op de bijstelling van het aantal objecten.
Specifieke uitkering energiearmoede
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
bijdrage Rijk | -1.000 | 1.000 | ||||
uitgaven | 1.000 | -1.000 | ||||
totaal |
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor de bestrijding van energiearmoede. Dit geld mag ook in 2024 nog uitgegeven worden. We verwachten dat in 2024 hiervoor € 1 miljoen nodig is. Dit geld schuiven we daarom door.
Transitievergoeding openbaar busvervoer OV 2023
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 5.163 | |||||
uitgaven | -5.163 | |||||
totaal |
Het Rijk stelt ook in 2023 een vergoeding beschikbaar ter dekking van de gevolgen van Covid-19 voor het openbaar busvervoer. Conform aanvraag is deze maximaal € 5.163.000. Deze zetten we één-op-één door naar onze vervoerder Keolis.
Wabo
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | -1.000 | |||||
uitgaven | 1.000 | |||||
totaal |
De baten Wabo-vergunningen blijft achter, door het op dit moment teruggelopen aantal aanvragen omgevingsvergunningen. Dit wordt gecompenseerd door lagere inhuurkosten (flexibele schil).