Op sociale voorzieningen en gezondheid verwachten we € 2,9 miljoen over te houden in 2023
Het gaat voor ongeveer € 1 miljoen om lagere reguliere uitgaven voor de bijstand aan zelfstandigen, lagere kosten voor beschermingsbewind en lagere kosten op de persoonsgebonden budgetten van de Wmo. Ook houden we € 1,8 miljoen over op de uitkering van het integraal zorgakkoord en het revolverend fonds voor overname schulden. In plaats van het geld opnieuw te investeren vallen deze middelen vrij ten gunste van het resultaat, waardoor de buffer wordt versterkt. We lichten de oorzaken onder de tabel verder toe. De opvang van statushouders en Oekraïners zijn opgenomen onder de hoofdstukken projecten en projectvertraging
We verwachten in 2023 ongeveer uit te komen met het budget voor de jeugdhulp
We geven naar verwachting € 0,3 miljoen meer uit dan begroot. Dit heeft vooral incidentele oorzaken en wordt onder de tabel verder toegelicht. Belangrijkste onzekerheid in de prognose is de kostenontwikkeling in de maanden november en december. Ook kunnen er nog declaraties komen over eerdere maanden. Bij de jaarrekening hebben wij pas zekerheid over de kosten als de productieverantwoordingen zijn opgeleverd. Bij de jeugdhulp met verblijf hebben we bij een aantal aanbieders nog geen goed zicht op wat de kosten worden. Hierin zit een extra risico, ook omdat dit om dure cliënten gaat.
Structureel nemen de jeugdhulpkosten met € 0,4 miljoen toe ten opzichte van de begroting
De kostenstijging komt doordat er landelijk reële tarieven voor de jeugdbescherming zijn afgesproken. De tariefstijging wordt voor 50% door het Rijk betaald, 50% moet de gemeente zelf oplossen. Landelijk is het beeld dat het aantal cliënten afneemt, in Almere zien wij deze afname niet. Hierdoor stijgen de kosten structureel met € 0,4 miljoen.
De uitdaging voor de komende jaren is groot voor de jeugdhulp.
In de afgelopen jaren zijn de kostenstijgingen groot geweest. In de grafiek hieronder staat de realisatie t/m 2022 en de verwachting vanaf 2023.
Jeugdhulp
bedragen x € 1 miljoen
In 2023 komt de kostenstijging vooral door tariefsverhoging bij de jeugdhulp met verblijf en een toename van zorg bij de jeugdhulp zonder verblijf, waaronder niet gecontracteerde zorg. In 2024 is er budgettair nog enige ruimte voor kostengroei. Daarna moeten de uitgaven gaan dalen. In de kostenontwikkeling tot en met 2024 is ook de tariefstijgingen van de zorg meegenomen. De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd voor inflatie en CAO ontwikkelingen. Vanaf 2025 is de indexatie van de tarieven nog niet begroot, dit doen we jaarlijks bij de begroting. De werkelijke kosten vanaf 2025 en verder zullen door inflatie daarom hoger zijn dan in de grafiek opgenomen.
In januari 2024 zullen de volgende documenten naar de raad komen die meer inzicht moeten gaan geven in hoe we dit vorm willen geven:
- Een integrale visie op de jeugdhulp, die ook aansluit op onderstaande punten
- Het raadsvoorstel inkoop jeugdhulp zonder verblijf en gezinsteams, inclusief onderzoek governance
- Een uitwerking van de bezuinigingsopgave van € 17 miljoen inclusief maatregelen
Onderstaand is de opbouw van de bezuinigingsopgave van € 17 miljoen opgenomen
In de bezuinigingsmonitor spreken we van een bezuiniging van € 23,1 miljoen. Dat komt doordat we ook nog een bezuiniging van € 6,1 miljoen voor het invoeren van een eigen bijdrage bij de jeugdhulp hebben. Hiervoor is nieuwe wetgeving nodig. Het Rijk heeft aangegeven dat deze bezuiniging vervalt als die wetgeving niet wordt aangenomen door het Parlement. Daarom tellen we die hieronder niet mee.
bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
bezuiniging jeugdhulp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Lokaal: korte termijn maatregelen | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Regionaal: transformatie jeugdhulp met verblijf | 2.000 | 3.000 | 4.000 | |
Landelijk: hervorming jeugdhulp | 6.500 | 9.000 | ||
bezuiniging bij 3e kwartaalrapportage | 2.000 | 4.000 | 11.500 | 15.000 |
Verhoging taakstelling nav takendiscussie | 1.500 | 1.500 | ||
Aanpassing taakstelling nav aanvullende knelpunten | ||||
| 850 | |||
| 200 | 200 | 200 | 200 |
| 300 | 300 | 300 | 300 |
Totaal bezuiniging 4e kwartaalrapportage (excl. eigen bijdrage) | 3.350 | 4.500 | 13.500 | 17.000 |
De bezuiniging bij de 3e kwartaalrapportage 2023 was € 15 miljoen. In het raadsvoorstel van de takendiscussie wordt aan de raad voorgesteld om de bezuiniging met € 1,5 miljoen te verhogen. Daarnaast hebben zich drie knelpunten voorgedaan waarmee de taakstelling wordt verhoogd. Dit zijn:
- Het met 1 jaar verlengen van de pilot teams gezinsbegeleiding in 2024. Hiervoor is in 2024 geen budget. De bedoeling is dat de werkwijze van de pilot worden ondergebracht in de gezinsteams. Omdat deze er op zijn vroegst in 2025 zijn maken we in 2024 nog € 0,85 miljoen extra kosten. Deze teams bieden zowel jeugdhulp als hulp voor het hele gezin. Gedurende het jaar gaan we naar oplossingen op zoek om de werkwijze onderdeel te maken van reguliere zorg, zodat de extra kosten worden beperkt..
- Het opzetten van een nieuw Jeugd-onderwijsgroep (JOA). De kosten zijn € 0,2 miljoen per jaar. Hiermee worden kinderen geholpen die nu geen (intensieve) zorg ontvangen. Vanuit het onderwijsveld is aangegeven dat deze zorg wel nodig is. Het is dus geen vervanging van bestaande zorg waardoor de zorgkosten toenemen. Wij gaan dit jaar bekijken of de jeugdonderwijsgroep de meest passende en effectieve zorgvorm is voor deze kinderen en we hiermee ook zorg op termijn voorkomen. Indien dit niet het geval is draaien we de JOA-groep terug
- Het Bestuurlijk Overleg Sociaal Domein (BOSD) heeft ingestemd met de begroting van de regionale aankoopcentrale. Hierin zijn extra uitvoeringskosten opgenomen om de regionale jeugdhulp onder controle te krijgen. De extra kosten voor Almere zijn € 1,2 miljoen. In de 3e kwartaalrapportage hadden wij hiervoor taakstellend € 0,9 miljoen budget opgenomen. Toen was ook al duidelijk dat de aankoopcentrale meer geld hiervoor wilden hebben. Het is niet gelukt om dit bedrag te verlagen. We gaan hierover met de aankoopcentrale in gesprek. Inzet is om de uitvoeringskosten te verlagen en prestatieafspraken te maken over de afname van zorgkosten. Ook willen we bespreken of in de eerste jaren het budget volledig nodig is (ingroeipad) en of er synergie te behalen is met bijvoorbeeld lokale inzet op het gebied van contractmanagement en beheersing.
Financiële bijstellingen
We verwachten in 2023 € 2,6 miljoen over te houden. Structureel verwachten we een tekort van € 0,4 miljoen. Dit komt door de volgende oorzaken:
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp | |||||
Prognose jeugdhulp 2023 | -300 | ||||
Jeugdbescherming en jeugdreclassering | -200 | -400 | -400 | -400 | |
Sociale voorzieningen en zorg | |||||
bijstandsverlening | 263 | ||||
uitvoeringskosten BBZ | 149 | ||||
Beschermingsbewind 2023 | 155 | ||||
Wmo persoonsgebonden budget (PGB) en eigen bijdragen | 250 | ||||
Integraal zorgakkoord (IZA) 2023 | 1.270 | -200 | |||
revolverend fonds overname schulden | 525 | -525 | |||
relatie- en scheidingsloket | 250 | ||||
totaal | 2.562 | -925 | -400 | -400 | -400 |