Openbare ruimte

Afval

Afvalinzameling en -verwerking

Met dit geld betalen we voor het inzamelen en verwerken van afval. We geven het geld uit aan personeel en materiaal. De kosten voor materiaal zijn onder andere de inzamelvoertuigen en inzamelvoorzieningen, zoals minicontainers en ondergrondse/bovengrondse afvalinzameldepots. Dit gaat met name om het afbetalen van deze aankopen en om rente die daarbij hoort.

Als wij het afval hebben opgehaald bieden wij het aan bij de verwerkers. Vaak betalen we hier geld voor. Bijvoorbeeld voor restafval, gft en hout. Voor een aantal soorten afval ontvangen we geld. Het gaat dan om plastic, metaal en drankenkartons (pmd), papier en ijzer. Met dit bedrag betalen we ook mee aan de uitvoering van het invorderen van de afvalstoffenheffing.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

4,6

5,0

5,5

6,2

6,2

6,2

6,2

inhuur

3,0

3,7

2,9

3,3

2,9

2,9

2,9

beheer

0,0

inkoop

15,2

13,7

13,0

14,1

14,7

15,3

16,0

doorbelasting

0,1

0,8

0,9

0,9

0,9

0,9

subsidieontvangst

0,0

0,1

0,1

0,1

0,1

0,0

belasting

0,1

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

overig

4,7

4,5

2,7

2,3

1,8

1,7

1,7

toegerekende rente

0,1

0,1

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

afschrijving

2,0

1,9

1,9

2,7

3,2

3,3

3,3

voorziening

0,0

0,0

0,0

totaal

25,1

4,7

24,7

4,5

24,2

2,8

27,4

2,4

28,3

1,8

28,9

1,8

29,5

1,7

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Het inzamelen en verwerken van afval is een wettelijke taak. Als gemeente kunnen we keuzes maken op welke wijze we dat doen. Ook kunnen wij keuzes maken met welk materieel we het afval inzamelen en welke service we bieden.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan het inzamelen en verwerken van afval, dan neemt het serviceniveau af
Dit betekent dat sommige soorten afval bijvoorbeeld minder vaak worden opgehaald en dat ook dumpingen langer blijven liggen. Dit levert naast extra klachten dus ook een viezere openbare ruimte op. Dit vermindert de leefbaarheid van de stad. Afvaldumpingen die lang blijven liggen kunnen mogelijk ook ongedierte aantrekken. Dit kan gevolgen hebben voor de gezondheid.

Als we minder geld uitgeven aan communicatie over afvalinzameling en toezicht houden op en het handhaven van dumpingen bestaat de kans dat er meer dumpingen komen
Dit geeft vaak een gevoel van overlast, onveiligheid en ontevredenheid bij inwoners.

Hoe meer huishoudelijk restafval we aanleveren, des te meer moeten we hier als gemeente voor betalen
Voor het verwerken van afval betalen we geld en krijgen we soms geld. Dit is afhankelijk van het type afval. Als inwoners hun afval slechter scheiden, hebben we meer huishoudelijk restafval. Dit is afval dat niet meer hergebruikt kan worden. We betalen hier geld voor als we dit aanleveren bij verwerkers. Deze kosten rekenen we door in de afvalstoffenheffing.

Als we in Almere minder recyclingperrons hebben, neemt het serviceniveau af
Inwoners moeten dan langer rijden om bij een recyclingperron te komen. Ook neemt door minder recyclingperrons de kans op meer dumpingen in de stad toe.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van het niet goed scheiden en/of aanbieden van afval (waaronder dumpingen) bestaat de kans dat afval niet goed kan worden ingezameld waardoor afval in de openbare ruimte blijft liggen. Dit kan leiden tot ongedierte en gezondheidsrisico's. Om dit voorkomen zal meer inzet van personeel en materieel nodig zijn. Dit leidt dan tot hogere kosten.
  • De afval/grondstoffenmarkt is enorm in beweging. Verwerkers stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van grondstoffen die wij aanleveren. Ook zijn de marktprijzen en verwerkingstarieven instabiel. Dit kan leiden tot minder inkomsten maar ook tot hogere kosten.   
  • Als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de verplichte vermindering van restafval, bestaat de kans dat de inzameling en verwerking van afval wijzigt. Dit kan leiden tot extra (aanpassings)kosten.   
Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36