Met dit bedrag betalen we hulpmiddelen voor inwoners die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het gaat bijvoorbeeld om scootmobielen, trapliften en woningaanpassingen. Dit kan op drie manieren: - Wij betalen een zorgaanbieder en zij verhuren hulpmiddelen aan de klant.
- Wij kopen hulpmiddelen zelf in en geven deze aan de klant.
- Wij geven klanten met een persoonsgebonden budget geld en dan mogen zij zelf een hulpmiddel kopen. Bijvoorbeeld als zij een ander merk traplift willen hebben dan dat wij bieden.
Voor de Wmo hulpmiddelen maken wij verschillende kosten. We maken loonkosten voor: - Wmo consulenten voor complexe dossiers. Zij beoordelen complexe aanvragen voor hulpmiddelen vanuit het stadhuis.
- Wmo consulenten voor standaard dossiers. Zij doen dit vanuit het Servicepunt.
- ondersteuning aan de Wmo consulenten vanuit het Servicepunt.
Daarnaast betalen wij zorgaanbieders voor het verstrekken van de hulpmiddelen. We regelen dit lokaal. Wij ontvangen van klanten een eigen bijdrage per maand als zij een Wmo beschikking (een besluit over welke zorg de klant nodig heeft) hebben. Dit noemen we het abonnementstarief. Deze inkomsten staan bij de activiteit Wmo ondersteuning. |
---|
bedragen x € 1 miljoen |
| realisatie | begroting |
---|
kostensoort | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 |
---|
personeel | 1,3 | | 1,4 | | 1,7 | | 1,7 | | 1,7 | | 1,7 | | 1,7 | |
---|
inhuur | 0,1 | | 0,3 | | 0,3 | | | | | | | | | |
---|
subsidie | 0,0 | | 0,0 | | | | | | | | | | | |
---|
uitkeringen | 4,4 | 0,1 | 5,1 | 0,1 | 6,4 | | 6,8 | | 7,4 | 0,1 | 7,6 | 0,1 | 7,8 | 0,1 |
---|
inkoop | 1,1 | | 1,3 | | 0,1 | | 0,0 | | 0,0 | | 0,0 | | 0,0 | |
---|
subsidieontvangst | | | | | | 0,2 | | 0,2 | | 0,2 | | 0,2 | | 0,2 |
---|
totaal | 6,9 | 0,1 | 8,2 | 0,1 | 8,6 | 0,2 | 8,6 | 0,2 | 9,1 | 0,3 | 9,3 | 0,3 | 9,5 | 0,3 |
---|
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
| | Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar |
---|
| |
---|
Wij hebben een wettelijke taak om maatschappelijke ondersteuning te geven aan inwoners als zij dat nodig hebben. In de wet staat niet op welke manier wij dat moeten doen, wel staat er dat er in principe binnen acht weken een indicatie moet worden afgegeven. Wij kunnen ervoor kiezen om de hulpmiddelen die wij aanbieden te versoberen We bieden dan alleen de basis hulpmiddelen aan. Zo kunnen wij bij scootmobielen ervoor kiezen om geen onderscheid te maken tussen snelle en zwaardere scootmobielen, en alleen de langzame scootmobielen verstrekken. Dit is direct beïnvloedbaar en geldt voor alle nieuwe aanvragen. Daarnaast is er in Almere bijvoorbeeld een uitleenlocatie waar klanten een scootmobiel kunnen lenen en terugbrengen. Door dit initiatief geven wij nu minder beschikkingen af aan inwoners af. De overige keuzes die er zijn voor hulpmiddelen hebben wij al gebruikt om te bezuinigen Het gaat dan om onderstaande keuzes. Prijzen die wij aan zorgaanbieders betalen Op dit moment kunnen wij de prijzen niet aanpassen. Het is een wettelijke plicht om een reëel tarief te bieden. Door middel van onafhankelijk prijsonderzoek zijn onze tarieven momenteel reëel. Andere of minder zorgvoorzieningen aanbieden We onderzoeken goed wat de goedkoopst adequate manier is om hulpmiddelen in te zetten. We verwijzen vaker naar andere vormen, zoals b.v. de collectieve uitleen scootmobielen. We passen dit op dit moment als toe om kosten te besparen. Daarom is er weinig tot geen ruimte meer om de kosten op deze manier nog verder te beïnvloeden. |
Maatschappelijke gevolgen
Veel inwoners hebben een hulpmiddel nodig, zoals ouderen, gehandicapten en anderen die bijvoorbeeld vanwege een ongeval aanvullende ondersteuning nodig hebben. Het is belangrijk dat wij hen hier bij helpen. Als wij op dezelfde manier blijven werken als wij in de afgelopen jaren gedaan hebben, dreigen deze kosten onbetaalbaar te worden voor ons. Daar staat tegen over dat bezuinigingen kunnen leiden tot versobering van de zorg en ongenoegen van inwoners. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
- De Wmo hulpmiddelen is een open einde regeling. Dat betekent dat wij iedereen moeten helpen die daar recht op heeft.
- Als gevolg van het stijgen van de prijzen bestaat de kans dat wij de zorgaanbieders meer moeten betalen dan waar wij nu rekening mee houden. Als de prijzen stijgen dan groeien de inkomsten uit het gemeentefonds ook, maar de kans bestaat dat dit niet genoeg is om de hogere kosten te dekken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een nieuwe aanbesteding.
- Als gevolg van een veranderende samenstelling van inwoners in de stad en maatschappelijke ontwikkelingen bestaat de kans dat we meer Wmo aanvragen ontvangen. We moeten dan meer kosten maken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een toename van het aantal ouderen of als ouderen thuis willen blijven wonen.
- Als gevolg van wijzigingen in de wet- en regelgeving van het Rijk bestaat de kans dat we meer taken moeten uitvoeren. Als het gemeentefonds niet alle kosten vergoedt dan maken wij meer kosten. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om wijzigingen in het tarief.
- Als gevolg van nieuwe voorzieningen en hulpmiddelen (door technische ontwikkelingen) bestaat de kans dat inwoners langer van zorg gebruik maken doordat ze langer thuis blijven wonen. Hierdoor maken wij per inwoner meer kosten.
- Als gevolg van het op slot zitten van de woningmarkt en het minder beschikbaar komen van aangepaste woningen bestaat de kans dat wij meer moeten investeren in aanpassingen van woningen.
|
---|