Ontwikkeling van de stad

Mobiliteit

Mobiliteit

Onder de activiteit mobiliteit vallen verschillende kosten:

  • We betalen hiermee personeel. Deze medewerkers houden zich bezig met ruimtelijke inrichting, verkeersstromen, de uitvoering van regionale overeenkomsten en advisering op het gebied van verkeer en vervoer. Ook maken we beleid voor lokaal en regionaal vervoer. De mobiliteitsvisie valt hier bijvoorbeeld onder.
  • Meerjarig Infrastructuur Programma Almere (MIPA). In het MIPA staan onze plannen voor de infrastructuur voor de komende jaren. Bijvoorbeeld over hoe we omgaan met stedelijke bereikbaarheid, de aanleg van busbanen en infrastructurele aanpassingen voor fiets en auto.  

Voor het MIPA ontvangen wij vanuit de provincie Flevoland jaarlijks een bijdrage (€ 1 miljoen). Hieraan is wel een voorwaarde verbonden, namelijk dat wij minimaal de helft van de investeringen zelf betalen. Zowel onze eigen bijdrage als de bijdrage van de provincie sparen we in een reserve. Dit spaarbedrag staat niet bij deze activiteit, maar bij de activiteit storting en vrijval reserves.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

0,5

0,6

0,7

0,6

0,6

0,6

0,6

inhuur

0,1

0,1

0,0

subsidie

0,1

0,3

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

opdrachten

0,0

inkoop

0,1

0,2

0,3

0,4

0,1

0,1

0,1

doorbelasting

0,1

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

subsidieontvangst

0,1

0,1

0,2

0,2

0,1

0,1

0,1

overig

0,0

0,1

toegerekende rente

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

afschrijving

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

0,8

bestemde reserve

0,8

1,0

3,2

1,0

9,3

8,2

3,6

2,8

1,0

1,0

1,0

kapitaallastenreserve

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

totaal

2,9

2,1

5,5

2,2

11,7

9,5

6,0

4,1

3,1

1,2

3,1

1,2

3,1

1,3

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

75% tot 100% beïnvloedbaar

Wij hebben geen wettelijke verplichting om deze uitgaven te doen. Dit is volledig afhankelijk van bestuurlijke keuzes.

Voor het MIPA geldt dat we nu al de kosten maken voor lopende projecten. Als we hier minder geld aan uitgeven dan moeten we met lopende projecten stoppen. Daar komt bij dat als we minder geld aan het MIPA besteden dat we ook minder geld van de provincie Flevoland ontvangen. Voor nieuwe projecten kunnen we ervoor kiezen minder of geen geld hieraan uit te geven, maar lopen dan ook de provinciale cofinanciering mis.

Maatschappelijke gevolgen

Voor veel onderwerpen is beleid niet wettelijk verplicht. Maar dit moet wel om ervoor te zorgen dat Almere leefbaar blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld over verkeer en vervoer, parkeren en wonen. Omdat het belangrijk is voor de leefbaarheid in de stad en omdat het lastig is om in te schatten hoe beleid precies bijdraagt aan de stad, nemen we voor deze activiteit geen maatschappelijk gevolg op.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Er is veel aandacht voor mobiliteit. Bijvoorbeeld de vraag naar andere routes, duidelijkheid over het plaatsen van deelscooters en veiligheid. De kans bestaat dat dit meer personele inzet vraagt dan dat er nu capaciteit is. We moeten dan extra kosten maken.
  • Voor het MIPA liggen het moment dat het aangevraagde budget beschikbaar komt en de daadwerkelijke uitvoering soms ver uit elkaar. De kans bestaat dat verschillende projectrisico's zich dan voordoen. Bijvoorbeeld dat we meer kosten moeten maken dan we van te voren bedacht hadden.
  • De uitvoering van het MIPA beslaat meerdere projecten en is een samenwerking tussen verschillende afdelingen. Als bijvoorbeeld voor beheer en onderhoud, door een bestuurlijke keuze, minder geld beschikbaar is dan bestaat de kans dat dit aangevuld moet worden vanuit het MIPA. De uitvoering van het project is al gestart dus de extra kosten gaan ten koste van andere MIPA projecten.
Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36