Facilitaire zaken
Met dit bedrag betalen we voor post en repro, beveiliging, catering en de servicedesk voor onze medewerkers. Daarnaast betalen we de kosten voor schoonmaak van het stadhuis. Ook voorzien we de werkplekken van onze medewerkers van meubilair. De catering, schoonmaak en beveiliging kopen wij in. Dit personeel is niet bij ons in loondienst. We hebben wel personeelskosten van facilitaire medewerkers. Het gaat om voornamelijk uitvoerende facilitaire medewerkers. Zij werken voornamelijk als bode, bij de servicedesk en bij de drukkerij, en faciliteren evenementen. Daarnaast zijn er nog medewerkers die zich bezig houdt met het coördineren en het geven van advies. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 |
personeel | 1,4 | 1,5 | 1,8 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | ||
inhuur | 0,0 | 0,1 | ||||||||||||
beheer | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | |||||||
inkoop | 2,2 | 1,9 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | |||||||
belasting | 0,0 | 0,0 | ||||||||||||
overig | 0,3 | 0,3 | 0,2 | |||||||||||
afschrijving | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||
kapitaallastenreserve | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||||||
totaal | 4,4 | 0,3 | 4,3 | 0,3 | 4,8 | 0,2 | 4,8 | 0,0 | 4,9 | 0,0 | 4,9 | 0,0 | 4,9 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
Deze kosten zijn beperkt beïnvloedbaar. De afschrijvingskosten die wij maken op meubilair zijn niet beïnvloedbaar, omdat we deze kosten moeten maken door investeringen uit het verleden. De facilitaire kosten zitten al op een laag niveau en zijn noodzakelijk voor de medewerkers en bezoekers van het stadshuis. Ook moeten we rekening houden met meerjarige contracten van externe partijen. Deze kosten zijn dus niet direct beïnvloedbaar. We kunnen er eventueel wel voor kiezen om de openingstijden van het stadhuis aan te passen. Als we minder vaak of lang open zijn voor de burger (maar ook voor de medewerkers) dan werkt dit door in de facilitaire kosten. |
Maatschappelijke gevolgen
Als wij minder inzetten op facilitaire zaken dan beïnvloedt dit onze dienstverlening aan de burger. Daarnaast kunnen onze medewerkers minder fijn werken als we minder inzetten op goed werkgeverschap. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van de coronacrisis zijn we meer gaan thuis werken. We verwachten dat de hybride vorm van werken een blijvend gevolg is. Hierdoor bestaat de kans dat we extra kosten moeten maken om dit te implementeren in het stadhuis. |
---|