Financiën

Algemene middelen

Reclame en precario inkomsten

Precariobelasting is een belasting voor het gebruik van gemeentegrond. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het plaatsen van een container, een uithangbord of een bouwsteiger. We leggen precariobelasting op in geval van tijdelijke en vaste standplaatsen. Tijdelijke standplaatsen zijn standplaatsen voor bijvoorbeeld het uitdelen van proefverpakkingen. Vaste standplaatsen zijn standplaatsen voor bijvoorbeeld marktkramen, oliebollenkramen en viskramen.  

Ook ontvangen wij reclame-inkomsten. Wij stellen gemeentegrond beschikbaar voor reclame-uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Daarvoor ontvangen wij een vergoeding.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

beheer

0,0

inkoop

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

grond

0,8

0,5

1,3

2,3

2,3

2,3

2,3

totaal

0,1

0,8

0,0

0,5

0,0

1,3

0,0

2,3

0,0

2,3

0,0

2,3

0,0

2,3

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

50% tot 75% beïnvloedbaar

Het bedrag is deels beïnvloedbaar. Voor de precariobelasting bepalen wij zelf hoe we dit doen en hoeveel we hiervoor vragen. Met de komst van online media is een daling van het tarief waarschijnlijker dan een stijging van het tarief.

De reclame-inkomsten kunnen wij beïnvloeden door binnen redelijke grenzen meer en/of andere reclame uitingen toe te staan. Door de marktomstandigheden zitten hier grenzen aan.

Maatschappelijke gevolgen

Voor reclame-inkomsten geldt dat er sprake is van een toenemende digitalisering van de reclamemarkt. Op dit moment is de strategie met name gericht op het plaatsen van extra reclameborden. Dit kan leiden tot een rommeliger straatbeeld. Ook kan dit op sommige locaties leiden tot zichtbeperking met in het slechtste geval een veiligheidsrisico. Door een rommeligere openbare ruimte zal de leefbaarheid afnemen. Als dit alleen geldt voor extra reclameborden zal dit beperkt zijn, maar meestal worden bij een bezuiniging meerdere maatregelen doorgevoerd. Dit heeft een versterkend negatief effect op de beleving van de openbare ruimte.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van de populariteit van online media bestaat de kans dat er minder gebruik wordt gemaakt van lichtmastreclame. Hierdoor ontvangen we minder precariobelasting.
  • De reclame-inkomsten zijn afhankelijk van de ontwikkelingen op de reclamemarkt. Wij hebben net een nieuw contract afgesloten. Als het contract afloopt lopen wij het risico dat wij bij een nieuw contract minder inkomsten ontvangen.
Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36