Wabo
Met dit bedrag betalen we onder andere eigen en ingehuurd personeel. Deze medewerkers houden zich bezig met de vergunningverlening voor bouw-, sloop- en aanlegactiviteiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook moeten we soms extern advies vragen of werk uitbesteden, bijvoorbeeld voor het doen van metingen op grond waar er gebouwd gaat worden. Dit kopen we in. We huren personeel in omdat de omvang van de werkzaamheden in grote mate afhankelijk is van de bouwproductie. Die productie verschilt per jaar. Ook de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in 2024 vraagt om flexibiliteit in de personele inzet. De kosten die we hiervoor maken dekken we uit de inkomsten van de bouwleges. Deze zijn ook in sterke mate afhankelijk van de bouwproductie. De leges zijn op dit moment niet kostendekkend. Dat betekent dat wij een deel van de kosten zelf betalen. Jaarlijks presenteren we in de begroting een totaaloverzicht van de kosten en opbrengsten, en daarmee de kostendekkendheid. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 | lasten 2027 | baten 2027 |
personeel | 3,1 | 3,1 | 3,6 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | |||||||
inhuur | 1,8 | 1,6 | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||||||
inkoop | 2,3 | 1,8 | 3,1 | 3,3 | 3,3 | 3,4 | 3,3 | |||||||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
subsidieontvangst | 1,6 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||||
belasting | 11,2 | 9,7 | 9,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | |||||||
overig | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 1,4 | ||||||||||
voorziening | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | ||||||||||
totaal | 7,3 | 11,2 | 6,5 | 11,3 | 7,5 | 9,1 | 8,0 | 10,4 | 8,0 | 11,5 | 8,0 | 10,1 | 8,0 | 10,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
De leges zijn beperkt beïnvloedbaar. De wet bepaalt voor welke activiteiten wij leges mogen heffen. De inkomsten mogen niet hoger zijn dan de uitgaven. De huidige leges zijn niet volledig kostendekkend. Het tarief mag ook € 0 zijn. Daarnaast speelt dat de invoering van de nieuwe Omgevingswet en Wkb er nog veel keuzes te maken. Nu is nog veel onzeker. |
Maatschappelijke gevolgen
Als wij de tarieven van de bouwleges verhogen dan is het voor bouwers misschien minder interessant om in Almere iets te ontwikkelen. Ook kan het voor kleine aanvragers tot hogere kosten leiden. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van de invoering van de nieuwe Omgevingswet en de Wkb bestaat de kans dat wij niet alle activiteiten kunnen verrekenen in de leges. Daardoor verwachten we minder inkomsten ten opzichte van onze inzet/kosten. Over dit financieel nadeel zijn we in gesprek met andere gemeenten en het Rijk. De uitkomst van deze lobby is nog niet zeker. De bouw van woningen en bedrijven is mede afhankelijk van landelijke regels. Bijvoorbeeld regels over stikstof en over verdeling van energie kunnen er toe leiden dat bouwen niet mogelijk is. Dit kan er toe leiden dat er geen of minder vergunningen worden aangevraagd. |
---|