Openbare ruimte

Beheer en onderhoud

Apparaatskosten beheer en onderhoud

Met dit geld betalen we het personeel dat zich bezig houdt met het beheer van de openbare ruimte (inclusief het maken van kaartmateriaal). Dit betekent het ontwikkelen van beleid, de stad dagelijks beheren en onderhouden plegen. De omvang van de stad en de complexiteit van de vraagstukken bepalen hoeveel medewerkers we nodig hebben.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

9,4

0,0

10,5

0,1

12,4

12,4

12,7

13,4

13,7

inhuur

1,0

1,3

0,5

0,6

0,6

0,6

0,6

beheer

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

inkoop

0,2

0,2

-1,6

-1,0

-1,0

-1,0

-1,0

doorbelasting

-1,4

-1,6

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

afschrijving

0,0

0,0

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

voorziening

0,1

0,0

totaal

9,3

0,0

10,4

0,1

11,6

0,0

12,1

0,0

12,4

0,0

13,1

0,0

13,4

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Deze kosten zijn beperkt beïnvloedbaar. De medewerkers zijn nodig voor het beheer en onderhoud van onze openbare ruimte. Uit vergelijkingen met andere gemeenten blijkt dat het aantal medewerkers past bij de hoeveelheid werk.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan personeel duurt het afhandelen van meldingen langer. Het betekent ook dat projecten langer duren en er geen tijd en geld is om bewoners mee te laten denken. Dit zorgt er mogelijk voor dat bewoners minder tevreden zijn. Ook kan minder budget betekenen dat we niet genoeg technische kennis hebben en niet voldoende toezicht houden. Dit kan leiden tot extra kosten en in het slechtste geval tot een onveilige openbare ruimte.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt bestaat de kans dat we onvoldoende geschikt (technisch) personeel hebben waardoor we het beheer en onderhoud niet kunnen uitvoeren.
  • Als gevolg van de grote vervangingsopgave voor beheer en onderhoud de komende jaren bestaat de kans dat we onvoldoende medewerkers hebben om al het extra werk op te vangen. Hierdoor lopen we mogelijk vertraging in de uitvoering op.
Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36