Openbare ruimte

Beheer en onderhoud

Dagelijks onderhoud wegen en pleinen

Door onderhoud aan wegen en pleinen zorgen wij dat onze stad veilig en begaanbaar is. Dit doen wij door het repareren van scheuren in wegen en fietspaden, door het recht leggen van stoeptegels en het onderhouden van onze verkeerslichten en de openbare verlichting. Ook ontvangen we inkomsten. Nutsbedrijven moeten bijvoorbeeld een vergoeding betalen voor kabels en ladingen die in onze ondergrond zitten.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

0,0

0,0

opdrachten

0,0

0,7

0,1

beheer

6,2

6,3

9,8

10,1

10,1

10,1

10,1

inkoop

2,3

3,2

5,4

7,5

7,9

8,5

9,2

doorbelasting

0,0

0,0

0,0

wijziging complex

0,0

subsidieontvangst

0,1

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

belasting

0,2

0,2

0,0

grond

0,7

0,8

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

overig

0,1

0,5

0,6

0,2

0,3

0,5

0,6

afschrijving

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

bestemde reserve

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

totaal

8,7

0,9

10,5

1,4

15,2

1,2

17,6

0,8

18,0

0,9

18,7

1,1

19,4

1,2

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

We bepalen zelf op welk kwaliteitsniveau het groot onderhoud moet plaatsvinden. We kunnen de kosten beïnvloeden door het kwaliteitsniveau aan te passen.

Zo zijn er gebieden die op een hoger niveau worden onderhouden dan minimaal nodig is (het instandhoudingsniveau). Dit is bijvoorbeeld het geval bij de stadscentra. Het begaanbaar houden van de wegen en pleinen en het borgen van de veiligheid zijn belangrijke randvoorwaarden.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan het onderhoud van wegen, straten en pleinen gaan we het minder vaak onderhouden. Dit betekent dat het er minder mooi uitziet. Ook kan het langer duren voordat schade aan bijvoorbeeld tegels gerepareerd wordt. Als er veel schade is, kan de stoep of straat onveilig worden om overheen te lopen, fietsen of rijden. Wanneer hierdoor ongelukken ontstaan, kunnen we als gemeente aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Als gevolg van hogere prijzen voor onderhoud (door marktontwikkelingen) bestaat de kans dat de kosten voor onderhoud hoger zijn dan waar wij rekening mee houden. We moeten dan meer kosten maken.

Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36