Overhead en bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Communicatie en dienstverlening

Met dit geld betalen we het personeel in vaste formatie van de afdeling Communicatie. Het totale team bestaat uit 65 medewerkers. Deels (60%) worden zij vanuit dit budget betaald, en deels (40%) werken zij op basis van werkopdrachten vanuit andere afdelingen. Het team bestaat uit communicatie adviseurs, woordvoerders, team content & creatie en een stafteam bestaande uit een communicatie strateeg, een marketing strateeg, een adviseur participatie en een adviseur kwaliteit en dienstverlening.
Het Klantcontactcentrum (KCC) valt ook onder deze afdeling, maar staat op een aparte activiteit.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

lasten 2027

baten 2027

personeel

1,0

0,1

0,8

0,1

3,1

2,8

2,8

2,8

2,7

inhuur

2,2

1,6

inkoop

0,4

0,3

0,2

0,6

0,6

0,6

0,6

doorbelasting

-0,2

-0,2

voorziening

0,0

0,0

totaal

3,5

0,1

2,6

0,1

3,3

0,0

3,4

0,0

3,4

0,0

3,3

0,0

3,3

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

50% tot 75% beïnvloedbaar

Communicatie en marketing zijn geen wettelijk taak. De enige omschreven wettelijke taak is het leveren van informatie via het huis-aan-huis blad. Verder is er een richtlijn binnen de Woo die stelt dat het een recht van de inwoner is om optimaal te kunnen communiceren met de gemeente en dat het ook recht heeft op optimale informatievoorziening van de gemeente. Naast het huis-aan-huisblad geeft de Woo geen instructies hoe een gemeente dat moet inrichten.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan Communicatie & KCC dan moeten we het werk met minder mensen doen. Communicatie & KCC ondersteunt de organisatie op het gebied van communicatie en informeert inwoners en ondernemers. Als we hiervoor minder mensen hebben, zullen het bestuur en de lijnafdelingen dit meer zelf moeten doen of er voor moeten kiezen om niet te communiceren. Het indirect maatschappelijk gevolg kan dan zijn dat de inwoners en ondernemers minder goed en minder snel geïnformeerd worden. Dit geeft zeer onwenselijke en ook ondemocratische gevolgen.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Door de situatie op de arbeidsmarkt is het lastig om de juiste mensen aan te trekken.

Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36