2e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

De promotie van Almere City FC brengt een aantal vraagstukken met zich mee

We zijn in gesprek met Almere City FC wat de promotie van de club betekent voor onze stad, en wat de rol van de gemeente is. Dit gaat bijvoorbeeld om de bereikbaarheid, veiligheid en de impact op de omliggende sportvoorzieningen. Op de dagen dat Almere City FC een thuiswedstrijd speelt zal dit gevolgen hebben op in ieder geval deze punten. We zijn bezig om dit in kaart te brengen, en we verwachten u op korte termijn hierover te kunnen informeren. Daarnaast doen we de volgende bijstellingen op de begroting:

bedragen x € 1.000

omschrijving

2023

2024

2025

2026

2027

structureel

uitgaven opvang Oekraïners

vervanging kunstgrasvelden rubbergranulaat

1.591

1.284

totaal

1.591

1.284

Uitgaven opvang Oekraïners

bedragen x € 1.000

omschrijving

2023

2024

2025

2026

2027

structureel

a. hogere uitgaven opvang en ondersteuning

-12.297

b. hogere inkomsten Rijk

29.697

c. reservering terugbetaling aan Rijk

-17.400

totaal

De kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen komen naar verwachting uit op circa € 28,8 miljoen. Dit is € 12,3 miljoen hoger dan begroot. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn het hogere aantal opvangplekken (1.600 in plaats van 1.200) en omdat we de Oekraïners nu het hele jaar opvangen. Ook stijgen de kosten door inflatie.
Voor de uitgaven voor de gemeentelijke opvang (GOO) ontvangen wij een normvergoeding van € 83 per beschikbare plek per dag. Ook krijgen we geld voor de Particuliere opvang (POO) en transitiekosten van vastgoed. De totale inkomsten komen uit op € 46,2 miljoen. Dit is € 29,7 miljoen meer dan begroot. Per saldo verwachten wij bij ongewijzigde regelgeving een overschot van € 17,4 miljoen.
Dit overschot kan nog wijzigen als het Rijk besluit om het bedrag van de normvergoeding GOO te verlagen. In 2022 is dit ook tussentijds gebeurd, dus wij moeten hier rekening mee houden. Wat we nu weten is dat het Rijk deze zomer een onderzoek gaat uitvoeren om de normbedragen en mogelijk de verantwoordingssystematiek vanaf 2024 aan te passen. De verwachting is dat we dan een vergoeding krijgen op basis van werkelijke kosten. Daarnaast bekijkt het Rijk of het mogelijk is om overschotten over 2023 terug te laten betalen. Ook is in de regeling opgenomen dat bij een overschot van materiële betekenis gemeenten er voor kunnen kiezen dit aan het Rijk terug te betalen. Gezien al deze onduidelijkheden begroten we nu nog geen voordeel.

Vervanging kunstgrasvelden rubbergranulaat

In het coalitieakkoord is € 4 miljoen extra budget (2023 en 2024 a € 2 miljoen per jaar) voor het versneld vervangen van de kunstgrasvelden. Dit hebben we gebruikt voor het versneld afboeken van de oude kunstgrasvelden welke in 2023 en 2024 vervangen gaan worden. Hiervoor was minder geld nodig dan gedacht, het restant kan dus vrijvallen. De kosten van de nieuwe velden kunnen we over een langere periode uitsmeren (activeren en afschrijven). Deze kosten kunnen we dekken uit de reeds beschikbare budgetten voor sportvelden. Het hiervoor benodigde investeringskrediet vragen we via deze kwartaalrapportage aan.

Deze pagina is gebouwd op 03/20/2024 14:09:04 met de export van 03/20/2024 13:38:36